In 2017 werd onder grote belangstelling de goederenspoorlijn in het industrieterrein geopend. Een uniek moment waar heel wat partners van het project, Delhaize, brouwerij AB Inbev uit Jupille, de Vlaamse overheid en de Provincie Oost Vlaanderen hun schouders hadden onder gezet.
Als stad waren we dan ook heel tevreden met dit project. We hebben namelijk ook een ambitieus klimaatactieplan, dit project is één van de voorbeelden waarbij we de mobiliteit van vrachtwagens in onze stad kunnen verminderen en vervangen door alternatieve vervoersmiddelen via spoor of de waterweg. Minder vrachtwagens leidt immers ook tot minder CO2 uitstoot.
In dat opzicht vroeg ik mij af hoeveel ritten er inmiddels werden gereden met de zogenaamde “biertrein”. Want wie af en toe pendelt tussen Ninove en Denderleeuw heeft nooit veel activiteit op het goederenspoor gezien. Het antwoord was dan ook teleurstellend omdat er buiten de openingsrit nog geen enkele trein gereden heeft.
Het project blijkt financieel een dure operatie te zijn maar in het kader van de ecologische doelstellingen vind ik het belangrijk om na te gaan op welke wijze we dit project opnieuw leven kunnen inblazen. Ik zal dan ook aan de minister vragen of men opnieuw alle partners kan bij elkaar brengen, in het belang van de klimaatdoelstellingen en de mobiliteitsuitdagingen.