Duizenden Belgen zijn actief als vrijwilligers bij de Brandweer. Op 18 000 brandweermannen en -vrouwen zijn er in België 12 000 vrijwilligers. Deze geëngageerde burgers houden zich gereed om zich, na een melding, naar de kazerne te begeven. Ze doen dat met hun persoonlijke wagen en moeten daarbij, uiteraard, de Wegcode naleven. Tegelijk is hun aanwezigheid op de plek van de brand of het ongeval nodig.
Kamerlid Jasper Pillen: “Ik pleit daarom voor het invoeren van het groene ‘hoffelijkheidslicht’ in ons land. Het is in feite een uitnodiging aan de andere weggebruikers om het voertuig met het groene knipperlicht voorrang of vlotte doorgang te verschaffen. In Canada is dit systeem al goed ingeburgerd.”
Pillen maakt de vergelijking met de recent ingevoerde ‘reddingstrook’ dat al snel en goed ingeburgerd is.
Het groene licht is niet gecombineerd met een sirene. Het voertuig wordt geen prioritair voertuig en moet de Wegcode ten allen tijde blijven naleven. “Het groene licht is een signaal: ik ben op weg naar een spoedgeval om daar professioneel hulp te bieden, geef me dus voorrang waar dat veilig kan” stelt Pillen.
Als voorzitter van de brandweerzone Zuid Oost ondervind ik hoe belangrijk dit is. Dit is de reden waar ik dit wetsvoorstel mee in dien. De uitruktijden zijn van cruciaal belang om onze mensen te beschermen en snel ter plaatse te zijn. Een hoffelijkheidslicht draagt zeker bij aan de snelst adequate hulpverlening.
Tania De Jonge
Vrijwillig brandweerman en gemeenteraadslid Mitch De Geest uit Blankenberge verwelkomt dit idee: “De federatie van de vrijwillige brandweerlieden pleit al lang voor dit groene licht. Ik en mijn collega’s zijn opgeleid om hulp te bieden bij oproepen. Veiligheid is altijd de prioriteit, in onze job maar ook op de weg ernaartoe. Om misbruiken te vermijden zou je overigens het systeem vanop afstand kunnen laten activeren na een oproep”.
Kamerlid en burgemeester van Grobbendonk Marianne Verhaert steunt het idee van haar collega: “Onze brandweerkorps bestaat enkel uit vrijwilligers. De problematiek is ook bij ons actueel, door het drukker wordend verkeer moeten we inderdaad maatregelen nemen in het algemeen belang. Een wagen met een groen knipperlicht voorrang geven is een kleintje maar maakt voor de brandweer een groot verschil op het hele traject.”
Jasper Pillen, Marianne Verhaert en ik gaan dit voorstel nu in het parlement bepleiten, een eerste stap zou een proefproject kunnen zijn in een hulpverleningszone.